Krönika från Almedalen 2025: En game changer för sponsorbranschen
Björn Stenvad skriver en krönika från Almedalen 2025 där han pekar ut en potentiell game changer för hela sponsorbranschen.
Almedalen ger många perspektiv, insikter och kunskap som jag tar med mig under resten av året. Årets upplaga var inget undantag. Snarare tvärtom. Jag fick med mig en potentiell game changer för stora delar av vår bransch.
Jacob Hallencreutz, docent vid Uppsala universitet och Love Westin, doktorand och analyschef på Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterade sin forskning om kundnöjdhet och dess koppling till hållbarhet. De har nu kunnat föra i bevis att upplevd hållbarhet (från företagets kunder) driver kundnöjdhet. Vilket i sin tur också driver ökad lönsamhet på sista raden.
På detaljnivå. Utifrån en studie på 20 000 kunder hos 53 företag i 5 branscher, kan forskarna se följande:
En ökad enhet i SKI:s Hållbarhetsindex ger ökad NKI (SKI:s Nöjdhetsindex) med 0,76 enheter (index 0-100).
En ökad NKI-enhet ger i sin tur 0,7% bättre ROE (Return on Equity – avkastning på eget kapital).
Det här innebär då, att om vi i mätningar kan påvisa att sponsorsamarbetet driver att vi ser ett bolag som mer hållbart, så ger det ökad lönsamhet över tid. En enorm möjlighet för en bransch som hela tiden söker affärsmässiga argument för varför ett företag ska satsa på sponsring.
Jag ryser varje gång en rättighet eller sponsor pratar om de ”mjuka värdena”. De här värdena, som ni som rättighet kan leverera, är direkt kopplade till ett företags lönsamhet. Med den stora passusen såklart, att det ni gör tillsammans med företaget är relevant för företagets hållbarhetsarbete och kommuniceras ut till dess kunder. Här finns det fortfarande självklart mycket kvar att göra. Forskarna trycker på att ett företag behöver kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Här har ni rättighetsinnehavare en nyckelroll.
I takt med att sponsring mer och mer kopplas till hållbarhet så är detta en potentiell game changer för vår bransch. Låt oss inte tappa denna möjlighet.
Trevlig sommar!
Björn Stenvad
Vd & grundare Rättighetsbyrån
Hållbarhet driver kundnöjdhet. En bild som illustrerar hur kedjan från kundupplevd hållbarhet skapar ROE (Return on Equity).