Om Rättighetsbyrån
Rättighetsbyrån är en prisbelönt byrå som hjälper våra kunder inom sponsring och publikupplevelser. Bland våra uppdragsgivare finns ligor, idrottsförbund, evenemang, idrottslag och ideella organisationer.
Våra visioner
Som publik- och sponsringsbyrå har vi två visioner som vi drivs av varje dag i vårt arbete.
VISION 10.2 - På Rättighetsbyrån har vi en vision om att Sveriges rättigheter ska dubbla sina intäkter från sponsorer. Vi kallar vår vision 10.2. Vi startade vår verksamhet 2010 och då omsatte sponsorbranschen 5,1 miljarder SEK. Vi är nu på väg mot att nå denna vision. Branschen omsatte 2023 9,4 miljarder SEK.
VISION 3 000 - Vår andra vision är kopplat till publikutveckling. Det finns ett behov av att jobba strukturerat och strategiskt som idrottsklubb och idrottsevenemang. Idag har högstaligorna på herr- och damsidan i fotboll, ishockey, bandy, innebandy, handboll och basket, samt speedway (herr) ett publiksnitt på 1 980 åskådare i Sverige. Vår vision är att nå upp till 3 000.
De senaste åren har publiksnittet gått i rätt riktning. Den har gått från 1 800 strax efter pandemin, till dagens nivå som nästan når 2 000. Under coronakrisen fick vi bevis på att samhälleliga faktorer kan komma att skapa stora hinder för idrotten och evenemangsbranschen. För framtiden är det viktigt att vi skapar goda förutsättningar att hänga med i samhällsutvecklingen; att vi lär oss hur vi kan anpassa oss efter målgrupp, samhällsutmaningar och digitaliseringens påverkan.
Utvecklingen visar att vi är på rätt väg och framåt ska vi. Tillsammans med er rättigheter ska vi göra allt vi kan för att skapa större värden, mer effektfulla samarbeten, ett ökat publiksnitt och ökade intäkter.
Vad är då vårt bidrag till branschens utveckling? Här är några exempel:
SES Arena – tillsammans med SES Sponsrings & Eventsverige och Passion Lab arrangerar vi ett forum för rättighetsinnehavare. SES Arena behandlar aktuella ämnen, trender och utmaningar branschen står inför.
Boost team – vi modererar mindre grupper av rättigheter som utbyter erfarenheter och lyfter gemensamma möjligheter och utmaningar.
Seminarium – vi erbjuder löpande kostnadsfria seminarium där vi delar med oss av kunskap och insikter kring branschens utveckling.
Rundabordssamtal - varje kvartal arrangerar vi ett digitalt rundabordssamtal för rättigheter inom idèburen sektor. Syftet är att utbyta erfarenheter och tillsammans diskutera branschens gemensamma möjligheter och utmaningar.
Sponsringspodden - en podcast om sponsring där vi träffar människor som dagligen arbetar med samarbeten och människors passioner.
Insiktsbrev – flera gånger per år skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar case, trender och tips från olika delar av branschen.
Studier – vi genomför studier i syfte att bättre förstå effekterna av sponsring. I studien Sponsring 4.0 har vi intervjuat flera av Sveriges största sponsorer och i studien Right Trends 2024 har vi intervjuat 72 av landets största rättighetsinnehavare.
Våra kunder är vinnare
Vi är mycket stolta över att våra kunder får uppskattning för sitt arbete. Göteborgsvarvet vann 2014 pris för Årets rättighetsinnehavare i Gyllene Hjulet i samarbete med Rättighetsbyrån. 2017 var det dags för Gothia Cup att vinna samma pris och 2018 vann BK Häcken pris som Årets lokala rättighet. 2022 vann Eskilstuna United pris som Årets lokala rättighet tillsammans med oss, genom sitt initiativ JAG2030. Och år 2023 vann BK Häcken på nytt Gyllene Hjulet tillsammans med oss, denna gång som Årets lokala rättighet.
Sponsring och publikupplevelser växer
Sponsrings- och upplevelsemarknaden växer och möjligheterna är stora för dagens rättighetsinnehavare. Digitaliseringen och samhällets ökade fokus på miljö och sociala frågor driver utvecklingen. Digitaliseringen har medfört att vi kan nå våra intressemålgrupper på ett helt annat sätt än tidigare via framförallt sociala medieplattformar. När vi kan konsumera allting digitalt har effekten blivit att de fysiska upplevelserna ökat i värde.
Framgång är ingen slump
För att nå framgång krävs dock som alltid en bra idé och ett väl genomförande. Vi tror att de som tränar och förbereder sig bäst vinner. Eller som Björn UIvaeus sa: ”Det går inte att ta en flaska vin och en gitarr och tro att det ska komma till en.”
Ser ni också möjligheter i den växande sponsrings- och upplevelsebranschen?