Sponsring

Rättighetsbyrån hjälper er att stärka ert erbjudande och öka era intäkter inom sponsring. Vi utgår ifrån den senaste forskningen, insikter från undersökningar och lång branscherfarenhet.

Sponsring

Från analys till försäljning

Rättighetsbyrån hjälper er som klubb, förbund, evenemang eller ideell organisation att stärka ert arbete och erbjudande inom sponsring. Vi arbetar nära våra kunder i processen från analys och utveckling av erbjudande, till prospektering och försäljning. Vi baserar våra rekommendationer på den senaste forskning och lång branscherfarenhet.

Det är viktigt att förstå sponsringens mekanismer för att bli framgångsrik på sponsringsmarknaden. Sponsring är enligt oss ett mångfacetterat affärs- och kommunikationsverktyg. Genom att just förstå detta, att sponsring kan skapa värde hos ett företag inom allt ifrån HR till hållbarhet och varumärke, ger vi oss möjligheter att utveckla större och starkare samarbeten.

 

 Kunder och tidigare uppdrag

BK Häcken

Rättighetsbyrån har bistått BK Häcken i utvecklingen av klubbens sponsorerbjudande. En ny paketering som byggde på insikter kring företagens behov och klubbens position på marknaden har gjort stor skillnad för klubbens sponsorarbete. Sedan Rättighetsbyrån och BK Häcken inledde samarbetet 2014 har BK Häcken mer än fördubblat sina sponsorintäkter. 2018 och 2023 vann klubben Gyllene Hjulet i samarbete med Rättighetsbyrån i kategorin Årets lokala Rättighetsinnehavare.

Rättighetsbyrån är en fantastisk samarbetspartner och bollplank till oss i vårt arbete avseende sponsring. Med god kunskap, timing och uppdaterad omvärldsanalys hjälper de oss att ständigt utvecklas. Vi ser fram emot ett långvarigt och givande samarbete både vad gäller Gothia Cup och BK Häcken. 

– Thomas Anderson, försäljningschef, BK Häcken & Gothia Cup

 

Svensk Elithandboll

Sedan 2013 har Rättighetsbyrån haft ett nära samarbete med Svensk Elithandboll och ligorna Handbollsligan Herr och Handbollsligan Dam. Det kommersiella utvecklingsarbetet har bland annat innefattat nytt ligavarumärke (herr), evenemangsstrategier, evenemangsundersökningar, utbildningar, nöjdkundundersökningar med klubbarnas sponsorer och utveckling av samhällsplattformen #viställerupp.

"2013 inledde Svensk Elithandboll och Rättighetsbyrån ett första samarbete gällande vår kommersiella utveckling. Samarbetet har innefattat flera viktiga projekt där Rättighetsbyrån idag driver utvecklingen av klubbarnas gemensamma samhällsinitiativ #viställerupp. Vi har genom åren haft ett intensivt och framgångsrikt samarbete med Rättighetsbyrån.”

Peter Gentzel, vd, Svensk Elithandboll

 

Eskilstuna United

Inför säsongen 2021 inleddes samarbetet med damfotbollsföreningen Eskilstuna United. Då påbörjades arbetet med att skapa plattformen JAG2030. Det är en katalysator för näringslivets-, samhällets- och fotbollens arbete för jämställdhet. Manifestationen har fått stor uppmärksamhet både lokalt och nationellt. Det har fått både nya och gamla företag att sluta upp på ett fantastiskt sätt och ökat klubbens sponsorintäkter med 36 procent. I april 2022 tilldelades JAG2030 utmärkelsen Gyllene Hjulet som Årets lokala rättighet.

”Vi vill tacka Rättighetsbyrån för att de hjälpte oss att se det uppenbara, att det är jämställdhetsfrågan som vi ska driva. Vi som damfotbollsförening både drabbas av orättvisorna och har kraften att förändra”.

Lina Bertilsson, ordförande, Eskilstuna United

 

Svensk Elitbandy

Rättighetsbyrån har sedan säsongen 2019/2020 bistått Svensk Elitbandy med att ta fram sponsorrapporter till ligans klubbar. Syftet med sponsorrapporten är att berätta vad sponsringen ger tillbaka till sponsorerna och vad sponsringen gör för nytta för respektive klubb.

“Sponsorrapporten ger klarhet om hur sponsormedel används och vilket värde sponsorer får tillbaka i ett samarbete. Detta är avgörande för att bevara förtroendet hos sponsorerna och visar att klubben är engagerad i att skapa en ömsesidigt fördelaktig relation. Klubbarna kan även använda sponsorrapporten som en marknadsföringsmetod för att attrahera nya sponsorer. Tydliga framgångar och mätbara resultat ökar också möjligheterna för klubben att få nya sponsorer. Sponsorrapporten är en produkt som kommit för att stanna.”

Per Selin, ligachef, Svensk Elitbandy

Cancerfonden

Cancerfonden

Rättighetsbyrån producerar tillsammans med vårt systerföretag StoryPlay partnerfilmer till Rosa Bandets sponsorer. Filmerna summerar kampanjens och företagens effekter och lyfter fram den aktivering som respektive sponsor har genomfört. 

 
Friends Arena logga

Friends Arena

När vi på Rättighetsbyrån presenterade idén om ett namnbyte var vi inte säkra på om Sveriges största bank var mogen. Swedbank hade både modet och förståelsen för att kärnan i sponsring ligger i att på ett naturligt sätt beröra människor i deras vardag och visa att man som företag bryr sig, utan att sätta sig själv i centrum.

När Rättighetsbyrån fick uppdraget att se över hur vi kunde utveckla vårt samarbete med vår huvudsponsor Swedbank förväntade jag mig inte att deras förslag skulle leda till ett namnbyte av Sveriges nationalarena. Visserligen har Rättighetsbyrån i alla uppdrag stått på tå och levererat resultat men den här gången stack det ut ordentligt. Glädjande nog tyckte såväl Swedbank som Friends detsamma.

– Malin Sparf Rydberg, f.d. Director of Communications, Friends Arena

 
Elitserien Logga

Svensk Elitbandy

Under början av 2015 genomförde Rättighetsbyrån en nulägesanalys för Svensk Elitbandy och klubbarna. Analysen mynnade ut i en åtgärdsplan med flera utvecklingsprojekt. Rättighetsbyrån har sedan dess bland annat utvecklat en ny varumärkesplattform och grafisk profil för Elitserien. 

"Att jobba med Rättighetsbyrån är som att få in nya arbetskamrater i verksamheten och inte som med liknande företag där man kan få känslan av ”en ny konsult igen”. Rättighetsbyrån sätter sig verkligen in i vår verksamhets utmaningar och möjligheter och deltar aktivt med att utveckla marknadsplattformen för Svensk Elitbandy.”

– Per Selin, ligachef, Svensk Elitbandy

 

Gothia Cup

​För Gothia Cup har Rättighetsbyrån varit ett långsiktigt stöd i utvecklingen av evenemangets sponsorerbjudande. 2017 vann Gothia Cup Gyllene Hjulet i samarbete med Rättighetsbyrån i kategorin Årets Rättighetsinnehavare.

Rättighetsbyrån är en fantastisk samarbetspartner och bollplank till oss i vårt arbete avseende sponsring. Med god kunskap, timing och uppdaterad omvärldsanalys hjälper de oss att ständigt utvecklas. Vi ser fram emot ett långvarigt och givande samarbete både vad gäller Gothia Cup och BK Häcken. 

– Thomas Anderson, försäljningschef, BK Häcken & Gothia Cup

 
Special Olympics Logga

Special Olympics World Winter Games

Rättighetsbyrån har både agerat rådgivare och pådrivare i arbetet med att strukturera och förpacka rättigheterna kring Special Olympics World Winter Games så att erbjudandet snabbt blivit begripligt för potentiella partners som ofta befunnit sig långt ifrån verksamheten. Vi är mycket nöjda med Rättighetsbyråns stöd i detta arbetet.

– Per Lagerström, Head of Marketing and Communications, Special Olympics World Winter Games

 
Stockholms Stadsmission Logga

Stockholms Stadsmission

Rättighetsbyrån har fått förmånen att utveckla en ny strategi och paketering för Stockholms Stadsmissions arbete med företag.

“Rättighetsbyrån har på ett mycket proffsigt, strukturerat och engagerat sätt hjälpt oss att se över och utveckla vårt erbjudande till företag. Jag är övertygad om att vi tack vare Rättighetsbyråns gedigna arbete kommer att kunna engagera ännu fler företag i vår vision om en mänskligare stad för alla!”

– Anders Ståhl, teamledare insamling, Stockholms Stadsmission

 

GöteborgsVarvet

GöteborgsVarvet är ett av världens största löplopp och en fantastisk folkfest. Evenemanget identifierade 2010 en utvecklingspotential i arbetet med sponsring och har efter hårt arbete utvecklats till att bli en av Sveriges mest attraktiva sponsorrättigheter. 

Rättighetsbyrån har bistått GöteborgsVarvet i sponsorpaketering och konceptutveckling. GöteborgsVarvet vann i samarbete med Rättighetsbyrån sponsortävlingen Gyllene Hjulet 2014.

"Vi har under de senaste åren utvecklat vårt arbete med sponsor- och rättighetsfrågor i nära samarbete med Rättighetsbyrån. Vi upplever Rättighetsbyrån som mycket smidiga och kompetenta och ser fram emot fortsatt samarbete."

– Bo Edsberger, Race Director, GöteborgsVarvet

 
Edsbyns IF logga

Edsbyns IF

Rättighetsbyrån har bistått Edsbyns IF i utvecklingen av en ny struktur för klubbens sponsorerbjudande.

När vi inom Edsbyns IF Bandy stod inför utmaningen att ta fram en ny sponsorstruktur spelade Rättighetsbyrån en helt avgörande roll. Genom förmågan att vara lyhörda, proffsiga och samtidigt personliga hjälpte de oss att landa en ny struktur, som har mottagits fantastiskt väl hos våra sponsorer. Vi kommer definitivt att fortsätta att använda oss av Rättighetsbyrån i framtida case.

– Thomas Mårtens, marknadschef Edsbyns IF Bandy

 
Logga Vasaloppet

Vasaloppet

Vasaloppet är Sveriges populäraste idrottsevenemang och ett av Sveriges starkaste varumärken. Rättighetsbyrån har under de senaste åren bistått i evenemangets sponsringsutveckling.

“Rättighetsbyrån hjälper oss som rättighet att lyfta blicken och på en mer strategisk nivå utvecklas som rättighet. Med bred erfarenhet och kunskap bidrar de på ett professionellt och jordnära sätt.”

– Lena Hermansson, f.d Sponsorchef Vasaloppet

 

WaterAid

WaterAid är en internationell oberoende organisation som jobbar för att förändra människors liv genom att förbättra tillgången till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen.

Rättighetsbyrån har bistått WaterAid Sverige i arbetet med att utveckla sitt partnererbjudande och sin paketering.

”I vår kamp för allas rätt till vatten, toaletter och hygien, överallt, behövde vi se över vårt företagserbjudande och våra immateriella värden. Med hjälp av Rättighetsbyrån fick vi fram den strategiska vägvisare och den verktygslåda vi behövde för att ta våra företagssamarbeten till nästa nivå. Insiktsfullt, professionellt och metodiskt, utan att förlora värdet av det mänskliga perspektivet, har vi nu en immateriellt samtida och företagsmässig dialogplattform som kommer bana väg för fler ömsesidiga och framgångsrika partnerskap.”

– Thomas Rebermark, Head of Corporate Partnerships, WaterAid

 

UNICEF Sverige

UNICEF Sverige är en ideell förening och en av 32 nationalkommittéer som finns runt om i världen. Deras uppdrag att samla in pengar, påverka svenska beslutsfattare och informera och utbilda om barns rättigheter.

Rättighetsbyrån har bistått UNICEF Sverige i sitt arbete med att utveckla sitt erbjudande mot nya partners, samt genomfört olika undersökningar mot befintliga partners.

UNICEF Sverige har under många år arbetat tillsammans med Rättighetsbyrån. Deras kunskaper och insikter har varit oerhört värdefulla för oss. De har hjälpt oss att utveckla vårt erbjudande mot nya partners. Vi har med deras hjälp också genomfört nöjdkundundersökningar med våra befintliga partners, vilket givit oss kunskap om hur vi behöver utveckla våra existerande samarbeten för att behålla och växa.

– Helene Brinkenfeldt, Chef företags-samarbeten & Filantropi UNICEF Sverige

 

Bris

Bris, Barnens rätt i samhället, är en barnrättsorganisation som står upp för barnets rättigheter genom att stödja barn utifrån barnets behov, mobilisera samhället och påverka beslutsfattare genom att göra barns röster hörda. Bris vision är ett samhälle där barnets rättigheter tillgodoses.

Rättighetsbyrån arbetar nära Bris i utvecklingen av organisationens erbjudande och arbete med partners.

I arbetsprocessen med Rättighetsbyrån har vi utvecklats och vårt arbetssätt ligger nu på en mer strategisk nivå. Vi har haft många bra diskussioner som har utmanat oss och tagit oss i en ny riktning. Rättighetsbyrån har gett oss verktyg som möjliggör för oss att skapa företagssamarbeten på en ny nivå som korrelerar med vårt starka varumärke och samhällsviktiga verksamhet.

– Heléne Tibblin, Insamlingschef Bris