Publik

Rättighetsbyrån hjälper er att utveckla starka publikupplevelser som ger nöjdare besökare och ökade intäkter. Vi utgår ifrån den senaste forskningen, insikter från undersökningar och lång branscherfarenhet.

Publikbild.jpeg

Mer publik och nöjdare besökare

Rättighetsbyrån hjälper evenemang, klubbar och förbund i arbetet med att skapa starkare publikupplevelser. Vi utgår från forskning kring vad som driver en bra upplevelse och hundratals upplevelseanalyser för att utforma rätt strategier och förslag till våra kunder. 

Publikundersökningar från Upplevelseinstitutet visar att målgruppens drivkrafter och barriärer att besöka en upplevelse styrs av tre områden. Det handlar om det sociala (gemenskap, att man har någon att gå med, målgruppens identitet etc.), upplevelsen (allt ifrån parkering och toaletter till stämning) och kärnprodukten – exempelvis sporten/artisterna (vilket påverkas av profilering av spelare/artister, om laget vinner eller förlorar, om spelarna/artisterna är bra på att bygga relationer med publiken etc.).

Utifrån denna typ av insikter ger Rättighetsbyrån förslag på hur ni som evenemangsarrangör kan utveckla er publikupplevelse och kundresa.

 

Kunder och tidigare uppdrag

 
Brynäs IF logga

Brynäs IF

Efter flera säsonger med ett minskande publiksnitt valde klubben att prioritera publikfrågan. Alla i hela föreningen skulle tillsammans arbeta för att skapa mer publik och de som kom till arenan skulle bli nöjdare än någonsin.

Klubben tog hjälp av Rättighetsbyrån för att analysera publikens åsikter och utveckla en långsiktig strategi. Bland det första som genomfördes var en publikundersökning av Upplevelseinstitutet och djupintervjuer med brynäsare för att ta reda på vad publiken värdesatte och ville ha.

Resultatet blev en strategi med en rad konkreta aktiviteter som direkt kunde genomföras. Effekten blev att Brynäs IF ökade sitt publiksnitt mest av alla lag i SHL under säsongen 2019/2020. Över 600 personer (!) fler kom till varje match. Snittet ökade från 5 231 till 5 869 personer. Det sportsliga resultatet för de senaste säsongerna har varit likvärdigt (Brynäs har hamnat i slutet av tabellen).

“Rättighetsbyrån är en viktig strategisk partner till Brynäs IF i utvecklingen av vårt publik- och sponsorarbete. Vi har haft mycket nytta av Rättighetsbyråns kunskap och idéer i vår kommersiella utveckling, inte minst i arbetet med att öka vårt publiksnitt med 17 procent under säsongen 2019/2020. Vi rekommenderar gärna Rättighetsbyrån till andra rättigheter.”

– Michael Campese, f.d. klubbdirektör, Brynäs IF

 
Handollsligan och SHE

Svensk Elithandboll

Sedan 2013 har Rättighetsbyrån haft ett nära samarbete med Svensk Elithandboll och ligorna SHE (dam) och Handbollsligan (herr). Det kommersiella utvecklingsarbetet har bland annat innefattat operativa och strategiska evenemangsstrategier som klubbarna inspireras av och följer i sitt dagliga arbete. Strategierna bygger på evenemangsundersökningar, forskning och lång branscherfarenhet kring vad som driver starka publikupplevelser. 

"2013 inledde Svensk Elithandboll och Rättighetsbyrån ett första samarbete gällande vår kommersiella utveckling. Samarbetet har med tiden utökats med flera viktiga projekt, bland annat evenemangsstrategier som hjälpt klubbarna att utveckla sina upplevelser. Vi har genom åren haft ett intensivt och framgångsrikt samarbete med Rättighetsbyrån.”

– Peter Gentzel, vd, Svensk Elithandboll

 
Elitserien Logga

Svensk Elitbandy

Under början av 2015 genomförde Rättighetsbyrån en nulägesanalys för Svensk Elitbandy och klubbarna. Analysen mynnade ut i en åtgärdsplan där Rättighetsbyrån hjälpt Svensk Elitbandy i flera kommersiella utvecklingsprojekt. Vi har bland annat genomfört upplevelseutbildningar och utvecklat en evenemangsstrategi. 

“Att jobba med Rättighetsbyrån är som att få in nya arbetskamrater i verksamheten och inte som med liknande företag där man kan få känslan av ”en ny konsult igen”. Rättighetsbyrån sätter sig verkligen in i vår verksamhets utmaningar och möjligheter och deltar aktivt med att utveckla marknadsplattformen för Svensk Elitbandy.”

– Per Selin, ligachef, Svensk Elitbandy