Publik
Rättighetsbyrån hjälper er att utveckla starka publikupplevelser som ger nöjdare besökare och ökade intäkter. Vi utgår ifrån den senaste forskningen, insikter från undersökningar och lång branscherfarenhet.
Forum för publikutveckling
Rättighetsbyrån erbjuder olika kostnadsfria forum för att driva utvecklingen inom publik framåt. Vi anordnar bland annat:
Svenskt Publikforum är ett digitalt kunskapsforum för upplevelsebranschen med fokus på publikfrågor. Sedan 2020 anordnar vi webbinarium med olika teman med målet att inspirera och sprida kunskap till personer som arbetar med publikrelaterade frågor hos svenska evenemangsarrangörer. Här kan du ta del av våra genomförda webbinarium.
Rundabordssamtal med fokus på publikrekrytering anordnas tre gånger om året. Vi vet att intresset och behovet att få träffa andra inom branschen som jobbar med publikrekrytering är stort. Med det som bakgrund anordnar vi rundabordssamtal för er som jobbar inom privatmarknad, evenemang och publik inom idrott, kultur och nöje. Innehåll och teman bestäms utifrån vad deltagarna vill samtala om.
Mer publik och nöjdare besökare
Rättighetsbyrån hjälper evenemang, klubbar och förbund i arbetet med att skapa starkare publikupplevelser. Vi utgår från forskning kring vad som driver en bra upplevelse och hundratals upplevelseanalyser för att utforma rätt strategier och förslag till våra kunder.
Publikundersökningar från Upplevelseinstitutet visar att målgruppens drivkrafter och barriärer att besöka en upplevelse styrs av tre områden. Det handlar om det sociala (gemenskap, att man har någon att gå med, målgruppens identitet etc.), upplevelsen (allt ifrån parkering och toaletter till stämning) och kärnprodukten – exempelvis sporten/artisterna (vilket påverkas av profilering av spelare/artister, om laget vinner eller förlorar, om spelarna/artisterna är bra på att bygga relationer med publiken etc.).
Utifrån denna typ av insikter ger Rättighetsbyrån förslag på hur ni som evenemangsarrangör kan utveckla er publikupplevelse och kundresa.
Publiktrappan
Genom Publiktrappan, vårt verktyg för att mäta och utveckla klubbar i publikarbetet, får ni en tydlig bild av var ni står idag och vilka steg som tar er till nästa nivå. På så sätt kan ni systematiskt bygga en starkare relation med publiken och växa på ett hållbart sätt.
Publiktrappan består av sex olika områden som graderas utifrån sju olika steg, där steg 7 är den högsta nivån av Publiktrappan som man strävar efter att nå. Nedan beskrivs varje område var för sig.
Publik - Aktuell beläggningsgrad, målgruppen för evenemangen, både i antal och geografiskt område.
Biljetter - Beskrivning av försäljning av säsongskort och biljetter, exempelvis genom kontantbetalning eller digital försäljning.
Evenemang - Typ och omfattning av de aktiviteter eller evenemang som anordnas.
Kommunikation - Era olika marknadsföringskanaler. Hur budskap om evenemang sprids till era målgrupper.
Organisation - Struktur och ledning av klubben, inklusive ansvarsfördelning. Här ingår även nivå av strategiskt arbete och uppföljning.
Biljettintäkt - De ekonomiska intäkterna från biljett-/säsongskortförsäljning, främst kopplat till B2C.
Med Rättighetsbyrån får ni strategier som gör er mer relevanta, verktyg som mäter er utveckling och idéer som lyfter hela publikresan.
Kunder och tidigare uppdrag
Örgryte IS
Rättighetsbyrån har bistått Örgryte IS i deras arbete med publikutveckling under säsongen 2025. Vi har stöttat föreningen i arbetet med att ta fram en långsiktig strategi för publikrekrytering som fokuserar på att bygga en lojal och hållbar publikbas. Arbetet har omfattat utveckling av direktkommunikation för att skapa en närmare dialog med målgruppen samt en prisstrategi som balanserar tillgänglighet och intäkter. Dessutom har vi tagit fram en plan för hur arenan kan fyllas strategiskt genom segmentering, kampanjer och riktade erbjudanden. Tillsammans ger detta föreningen en tydlig och långsiktig väg mot ökad publik och starkare varumärke.
Resultatet har inneburit att klubben har gått från 2 336 i snitt (säsongen 2024) till 4 260 (säsongen 2025). Det är en ökning med 82 procent och det bästa snittet för klubben sedan 2009.
”Samarbetet med Rättighetsbyrån har gett oss med en slimmad organisation den stöttning, kunskap och struktur i arbetet kring försäljning gentemot våra privatkunder som vi länge eftersträvat. Arbetet tillsammans är inget annat än succéartat."
– Björn Nilsson, evenemangsansvarig för ÖIS
Brynäs IF
Efter flera säsonger med ett minskande publiksnitt valde klubben att prioritera publikfrågan. Alla i hela föreningen skulle tillsammans arbeta för att skapa mer publik och de som kom till arenan skulle bli nöjdare än någonsin.
Klubben tog hjälp av Rättighetsbyrån för att analysera publikens åsikter och utveckla en långsiktig strategi. Bland det första som genomfördes var en publikundersökning av Upplevelseinstitutet och djupintervjuer med brynäsare för att ta reda på vad publiken värdesatte och ville ha.
Resultatet blev en strategi med en rad konkreta aktiviteter som direkt kunde genomföras. Effekten blev att Brynäs IF ökade sitt publiksnitt mest av alla lag i SHL under säsongen 2019/2020. Över 600 personer (!) fler kom till varje match. Snittet ökade från 5 231 till 5 869 personer. Det sportsliga resultatet för de senaste säsongerna har varit likvärdigt (Brynäs har hamnat i slutet av tabellen).
“Rättighetsbyrån är en viktig strategisk partner till Brynäs IF i utvecklingen av vårt publik- och sponsorarbete. Vi har haft mycket nytta av Rättighetsbyråns kunskap och idéer i vår kommersiella utveckling, inte minst i arbetet med att öka vårt publiksnitt med 17 procent under säsongen 2019/2020. Vi rekommenderar gärna Rättighetsbyrån till andra rättigheter.”
– Michael Campese, f.d. klubbdirektör, Brynäs IF
Svensk Elithandboll
Sedan 2013 har Rättighetsbyrån haft ett nära samarbete med Svensk Elithandboll och ligorna SHE (dam) och Handbollsligan (herr). Det kommersiella utvecklingsarbetet har bland annat innefattat operativa och strategiska evenemangsstrategier som klubbarna inspireras av och följer i sitt dagliga arbete. Strategierna bygger på evenemangsundersökningar, forskning och lång branscherfarenhet kring vad som driver starka publikupplevelser.
"2013 inledde Svensk Elithandboll och Rättighetsbyrån ett första samarbete gällande vår kommersiella utveckling. Samarbetet har med tiden utökats med flera viktiga projekt, bland annat evenemangsstrategier som hjälpt klubbarna att utveckla sina upplevelser. Vi har genom åren haft ett intensivt och framgångsrikt samarbete med Rättighetsbyrån.”
– Peter Gentzel, vd, Svensk Elithandboll
Svensk Elitbandy
Under början av 2015 genomförde Rättighetsbyrån en nulägesanalys för Svensk Elitbandy och klubbarna. Analysen mynnade ut i en åtgärdsplan där Rättighetsbyrån hjälpt Svensk Elitbandy i flera kommersiella utvecklingsprojekt. Vi har bland annat genomfört upplevelseutbildningar och utvecklat en evenemangsstrategi.
“Att jobba med Rättighetsbyrån är som att få in nya arbetskamrater i verksamheten och inte som med liknande företag där man kan få känslan av ”en ny konsult igen”. Rättighetsbyrån sätter sig verkligen in i vår verksamhets utmaningar och möjligheter och deltar aktivt med att utveckla marknadsplattformen för Svensk Elitbandy.”
– Per Selin, ligachef, Svensk Elitbandy