
Rapporter
Sponsoreffektguiden
Rättighetsbyrån har tillsammans med Upplevelseinstitutet tagit fram Sponsoreffektguiden. Detta är en guide riktad för såväl sponsorn som för rättighetsinnehavaren i syftet att ännu bättre följa upp och mäta effekterna av sponsring. Det är en steg-för-steg-guide som innehåller tio olika punkter att kunna checka av för att nå framgång i sitt utvärderingsarbete.
Styrelserapporten
Styrelserapporten ger en unik inblick i klubbarnas kommersiella status och inriktning och vilka frågor som kommer vara aktuella framöver. I studien som genomfördes under vintern 2022 har tolv elitklubbar i idrotterna fotboll, ishockey, handboll, bandy, basket och innebandy deltagit. Studien genomfördes genom djupintervjuer med styrelseledamöter inom dessa klubbar.
Right Trends
Right Trends är en temperaturmätare på utvecklingen av rättigheters sponsorarbete. Bland respondenterna återfinns några av Sveriges mest etablerade rättighetsinnehavare inom idrott, kultur och sociala organisationer. Den senaste upplagan publicerades i juni 2025 och var den tolfte rapporten totalt som vi genomfört sedan 2010.
Sponsring 4.0
Under 2018 genomförde vi studien Sponsring 4.0. Det är en studie om företagens förändrade samhällsengagemang. Studien syftar till att förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor. Resultatet bygger på djupintervjuer med elva av landets största sponsorföretag.