Ny studie ger unik inblick i elitklubbars styrelsearbete kring kommersiella frågor

Under vintern och våren har vi på Rättighetsbyrån genomfört en studie kring elitklubbars styrelsearbete utifrån ett kommersiellt perspektiv. Styrelserapporten ger en unik inblick i klubbarnas kommersiella status och inriktning och vilka frågor som kommer vara aktuella framöver.

I studien har tolv elitklubbar i idrotterna fotboll, ishockey, handboll, bandy, basket och innebandy deltagit. Samtliga deltagande klubbar har minst ett representationslag i den högsta serien med sitt dam- eller herrlag. Studien genomfördes genom djupintervjuer med styrelseledamöter inom dessa klubbar.

I rapporten går det bland annat att läsa om sex framgångsfaktorer som särskilt viktiga att fokusera på i sitt styrelsearbete framöver.

- Vi vill genom denna studie bättre förstå hur elitklubbars styrelsearbete ser ut när det kommer till att möta de stora framtidsfrågorna. Styrelsen har en central roll i det kommersiella utvecklingsarbetet och därför är det särskilt intressant att få deras perspektiv kring dessa frågor, säger Björn Stenvad som är vd och grundare på Rättighetsbyrån.

Några frågor som studien tagit upp rör bland annat kring hur man bedömer sin egen samlade kompetens i centrala frågor som hållbarhet och digitalisering, vilka kommersiella frågor som ska prioriteras framöver och hur man formerar sig för att möta dessa framtidsutmaningar.

- I Styrelserapporten har vi identifierat olika spår som vi ser som särskilt intressanta att ta vidare. Bland annat ser vi att operativa frågor på flera håll tar fokus från det strategiska arbetet, vilket hämmar utvecklingen. Likaså kan vi se att publikfrågan är den mest aktuella kommersiella utmaningen i styrelserummen idag, säger Frans Fransson som varit projektansvarig för studien.

Här kan du ladda ner Styrelserapporten.

Trevlig läsning önskar vännerna på Rättighetsbyrån.


För frågor om Styrelserapporten, vänligen kontakta:

Björn Stenvad - vd och grundare
bjorn@rattighetsbyran.se eller 073-938 51 81

Frans Fransson - projektansvarig och seniorkonsult
frans@rattighetsbyran.se eller 070-914 41 87

Föregående
Föregående

Insikter från EffDay om marknadsföringens effekter

Nästa
Nästa

Right trends 2022 visar utvecklingen av svenska rättigheters sponsorarbete