Sponsring 2030

Så skapar vi nöjdare sponsorer och högre intäkter på framtidens sponsormarknad.

Välkommen till en kurs som ger dig kunskap som direkt kan omvandlas i ditt dagliga arbete och bidra till att skapa nöjdare sponsorer och högre intäkter.

Kursen riktar sig till dig som representerar en rättighet och arbetar med sponsring och företagssamarbeten och som vill bidra till att din organisations sponsorarbete når absolut högsta nivå.

Eftersom förändringarna är så stora på dagens sponsormarknad så kommer innehållet vara relevant för dig oavsett om du arbetat med frågorna i många år eller är relativt ny inom området.

Vad säger tidigare deltagare om Sponsring 2030?

 

“Ett bra upplägg med både teori och mycket praktiska case att ta del och lära av. Utbildningen ger mig en större verktygslåda att arbeta med mot partners och prospekts. Rekommenderas starkt.”

— Mårten Heslyk, Städa Sverige

 

“Sponsring 2030 har verkligen gett oss en inblick i utvecklingen framåt. En bra mix av värdefull teori, praktiska case och gruppdiskussioner som både utmanat och berikat. Samtliga föreläsare har på ett enkelt sätt skapat en utökad kännedom om hur du kan arbeta med och värdera din rättighet på ett sätt som går i linje med företagens marknadskommunikation. Jag kan varmt rekommendera alla som känner sig redo att ta nästa steg och utveckla sin rättighet att gå kursen - ni kommer inte ångra er!”

— Malin Dahlgren, Skövde HF

“En bred och intressant sponsringsutbildning som gav mig flera konkreta verktyg, nya perspektiv och bra idéer till kommande insamlingsarbete.”

— Camilla Hall, Göteborgs Kyrkliga Stadsmission

 

“Tusen tack för en fin utbildning! Jag tycker ni har gjort det jättebra med varierande träffar, spännande innehåll och en bra kommunikation mellan träffarna. Alla har fått känt sig sedda. Det har varit en fin stämning.”

— Ninni Bäckström, Vasaloppet

 

“Jag har haft förmånen att deltaga i utbildningen Sponsring 2030, arrangerad av Rättighetsbyrån. En otroligt givande utbildning, där man lyckas skapa en stimulerande och intressant miljö digitalt. Proffsiga kursledare, intressanta föreläsare och ett bra nätverkande. Jag går gärna en ny kurs om tillfälle ges.”

— Urban Nyberg, Sandvikens AIK

Kursinnehåll

Kursen innehåller fyra moduler som tillsammans ger dig ett helhetsgrepp kring alla de viktigaste aspekterna av sponsring.

Modul 1 - Sponsringens mekanismer

Vi fördjupar oss i de grundläggande mekanismer som bygger starka sponsorskap. Vi utgår från TAKKA-modellen som är vår effektmodell för sponsring.

  • Vad säger forskningen om associationens effekter?

  • Varför måste en sponsor tillföra värde och hur kan det ske?

Datum: 24/9 och 1/10 mellan klockan 9-11.

Modul 2 - Erbjudande och prissättning

Vi fokuserar på en rättighets kommersiella värden och hur vi värderar och prissätter vårt erbjudande.

  • Hur paketerar och presenterar vi vårt erbjudande till marknaden?

  • På vilka sätt kan vi komma fram till en relevant värdering och prissättning av erbjudandet?

Datum: 15/10 och 22/10 mellan klockan 9-11.

Modul 3 - Hållbarhet och digital sponsoraktivering

Hållbarhet och digital sponsoraktivering utgör de två viktigaste utvecklingsområdena för rättigheter de kommande tio åren.

  • Hur kan vi som rättighet navigera oss fram till relevanta hållbarhetssamarbeten? Kan vi ta hjälp av de Globala målen när vi utvecklar vårt erbjudande till näringslivet?

  • Hur skapar vi ett digitalt innehåll som både driver engagemang i målgruppen och ger ökade sponsorintäkter?

Datum: 12/11 och 19/11 mellan klockan 9-11.

Modul 4 - Försäljningsteknik och effektuppföljning

Vi fördjupar oss i vilka verktyg som finns för att följa upp effekterna av våra samarbeten och hur vi når fram till företagen på bästa sätt.

  • Hur når vi fram till företagen på en marknad som har större konkurrens än någonsin tidigare?

  • Hur kommunicerar vi som rättighet de värden och effekter vi skapar?

Datum: 10/12 och 17/12 mellan klockan 9-11.

Avslutning - Framtidens samarbeten

Vi avslutar Sponsring 2030 med ett samtal och en workshop om framtidens sponsring och samarbeten. Denna fysiska träff genomförs i Stockholm och blir också en möjlighet för ett fysiskt nätverkande för kursens alla deltagare. Denna avslutande träff är 4 h lång.

Datum: 21/1 mellan klockan 13-17.

Upplägg och form

Omfattning

Varje modul innehåller två träffar och varje träff är två timmar lång. Det är för att du som deltagare ska lära dig så mycket som möjligt och då krävs repetition och utrymme för reflektion. Vi går igenom teori och praktiska case. Vi ger också utrymme för diskussion i smågrupper. Vi har hela tiden fokus kring hur du som deltagare kan implementera nya insikter i din vardag.

Mötesform

Kursen genomförs online via Teams. Den avslutande träffen är fysisk och genomförs i Stockholm.

Antal deltagare

Maximalt 20 deltagare per utbildningsomgång.

Vad ger denna kurs för dig och ditt team?

Kursen ger dig kunskap som direkt kan omvandlas i ditt dagliga arbete och bidra till att skapa nöjdare sponsorer och högre intäkter.

Vem är kursen till för?

Kursen riktar sig till dig som representerar en rättighet och arbetar med sponsring och företagssamarbeten. Vi riktar oss brett till alla kategorier av rättigheter i branschen. Du kan representera en rättighet från idrott, kultur eller den idéburna sektorn.

Du som väljer att delta har ambitioner att utveckla din personliga kompetens och bidra till att din organisations sponsorarbete når absolut högsta nivå.

Det är viktigt att poängtera att detta inte är en grundkurs inom sponsring. Om du är helt ny inom området - hör gärna av dig till oss så berättar vi mer om andra kurser och möjligheter.

Kursledare på Sponsring 2030

  • Björn Stenvad

    Björn har varit verksam i sponsorbranschen sedan 2004. Han har arbetat som analytiker och rådgivare till många av Sveriges största rättighetsinnehavare. Han är utbildad civilekonom med inriktning marknadsföring och Sports Marketing.

  • Åsa Karlsson

    Åsa har sedan 2006 arbetat med social hållbarhet inom organisations- och idrottsvärlden. Hon har bland annat representerat Stiftelsen Friends, Legardére sports och Professor Arne Ljungqvist Anti-Doping Foundation.

  • Frans Fransson

    Frans har arbetat med sponsring och sportmarknadsföring sedan 2005. Han har bland annat drivit yrkeshögskoleutbildningen Sports Marketing där han utbildat över 300 studenter. Han är en av författarna till boken Hållbar sponsring.

Mer om nästa kursstart

Pris

14 900 SEK exkl. moms per deltagare.

Anmälan

Just nu pågår årets utbildningsomgång av Sponsring 2030. Det finns inget nytt startdatum bestämt för nästa start av Sponsring 2030.

Frågor om Sponsring 2030

Har du frågor kring Sponsring 2030, tveka inte att kontakta vår projektledare Frans Fransson på frans@rattighetsbyran.se eller 070-914 41 87.

Anmälan till Sponsring 2030

Nedan fyller du i dina uppgifter för att anmäla dig till nästa kursstart i september 2024.